Het Virtuele Arkin Huis werkt als volgt. Na verwijzing komen (potentiële) cliënten door de digitale voordeur het huis binnen. In de digitale ontvangsthal krijgt de cliënt een warm welkom, een rondleiding en informatie over wat er gaat gebeuren. Net als bij een fysieke locatie voelt de cliënt zich gezien en welkom. De tijd tot de daadwerkelijk intake kan nuttig worden besteed in de digitale wachtkamer met bijvoorbeeld zelfhulpmodules en een voorbereiding op de behandeling. Alles gebeurt digitaal.
Na de intake gaat de cliënt de virtuele trap naar boven, naar een van de specialismen van Arkin. Hier krijgt de cliënt passende zorg, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van E-health. Zo zijn er speciale kamers in het huis waar bewezen E-health-oplossingen op grote schaal aan onze cliënten worden aangeboden, bijvoorbeeld de inzet van een VR-bril. Na afronding van de behandeling verlaat de cliënt het huis via de digitale centrale hal en krijgt tools mee om geestelijk gezond te blijven. Wederom digitaal.
Aan dit basisontwerp van het Virtuele Arkin Huis liggen een aantal uitgangspunten ten grondslag. Voorzitter raad van bestuur Dick Veluwenkamp:
“De belangrijkste is misschien wel dat ons virtuele huis minstens zo goed moet zijn als onze fysieke locaties. Daarbij vinden wij dat iedere cliënt recht heeft op digitale zorg. Dat past bij de tijd waarin we leven en cliënten vragen dat ook van ons. Met een digitaal aanbod vangen we twee vliegen in één klap: we kunnen onze zorg nog beter laten aansluiten op de behoefte van de cliënt, en tegelijkertijd stelt het ons in staat om de wachtlijsten te beheersen omdat we onze zorg slimmer organiseren. Door het aanbod in het Virtuele Arkin Huis hebben cliënten niet alleen sneller toegang tot zorg, maar kunnen ze ook meer eigen regie nemen en laagdrempelig in contact zijn met hun behandelaar. Dit verlaagt de kans op verslechtering van de situatie van de cliënt. Sterker nog, juist met de flexibele en toegankelijke ondersteuning van het Virtuele Arkin Huis ervaren cliënten een hogere kwaliteit van leven.”