Kwaliteit en Keurmerken Arkin

Kwaliteit van zorg

De kwaliteit van onze werkwijzen wordt regelmatig beoordeeld. Op deze pagina lees je meer over onze kwaliteit en keurmerken.

Kwaliteit van zorg

Tevredenheid over de behandeling

De meningen en wensen van onze cliënten zijn heel belangrijk voor ons. Met verschillende vragenlijsten proberen wij erachter te komen wat hun ervaring met Arkin is.

Aan het einde van de behandeling krijgen alle cliënten een belangrijke vragenlijst toegestuurd. Die noemen we de Consumer Quality Index (CQi). Dit is een vragenlijst waarmee we de ervaring van cliënten kunnen meten. Zo komen wij erachter hoe we onze zorg nóg beter kunnen maken.

CQI
Arkin scoorde in 2023 als gemiddeld cijfer een 8.0 op de CQi.

Zorgkaart Nederland
Op Zorgkaart Nederland kun je laten weten hoe jij de behandeling bij Arkin hebt ervaren. Dit platform is onafhankelijk en je beoordeling is anoniem. 

Spiegelgesprekken
We houden ook spiegelgesprekken om erachter te komen hoe cliënten onze zorg ervaren. Dat zijn gesprekken waarbij het behandelteam meeluistert wanneer cliënten en naasten hun ervaringen delen over de behandeling. Een spiegelgesprek wordt begeleid door een onafhankelijke gespreksleider. We proberen onze zorg met de uitkomsten van deze gesprekken te verbeteren.

HKZ-keurmerk

Jaarlijks vind de HKZ-audit (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) plaats. Tijdens deze audits wordt gekeken of Arkin nog steeds voldoet aan de regels en eisen die worden gesteld.
Met het HKZ keurmerk laten we zien dat we binnen Arkin de zaken goed op orde hebben, de cliënt centraal stellen en betrouwbare resultaten kunnen presenteren. Ook betekent het keurmerk dat we voldoen aan de eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, cliënten en de overheid worden gesteld.
Meer informatie over deze certificering vind je op www.hkz.nl.

TOPGGz

Binnen Arkin hebben 5 specialismen het TOPGGz-keurmerk:

De onafhankelijke Stichting Topklinische GGz reikt dit keurmerk uit aan afdelingen met een hoogspecialistisch en kwalitatief uitmuntend aanbod voor cliënten met ernstige, complexe en/of zeldzame aandoeningen. Onze 5 specialismen krijgen hiermee de erkenning dat zij hooggespecialiseerde en innovatieve cliëntenzorg leveren, gecombineerd met wetenschappelijk onderzoek en kennisverspreiding.

Great Place To Work

De Great Place To Work Trust Index van Arkin is 75%. Op een aantal punten blinkt Arkin uit:

  • Jezelf kunnen zijn, ongeacht persoonlijke kenmerken of voorkeuren.
  • Zinvol werk doen en een nuttige bijdrage aan de maatschappij leveren.
  • Verantwoordelijkheid voelen en krijgen.

NEN 7510

Arkin heeft het felbegeerde NEN 7510-certificaat behaald voor informatiebeveiliging in de zorg. Dit betekent dat de organisatie voldoet aan de normen en eisen voor het waarborgen van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van alle informatie ten behoeve van verantwoorde zorg voor cliënten. Het certificaat is uitgereikt door DNV. Dat is een onafhankelijke instantie. 

Het behalen van het NEN7510-certificaat is een belangrijke mijlpaal voor Arkin. Dit laat namelijk zien dat we de privacy van onze cliënten belangrijk vinden. We hebben een managementsysteem voor informatiebeveiliging opgezet en geïmplementeerd dat voldoet aan de eisen van de NEN7510-norm. 

Koploper op het gebied van digitale zorg

Het Virtuele Arkin Huis is door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport officieel tot ‘Koploper’ benoemd. 

Kwaliteitsstatuut

Een kwaliteitsstatuut draagt ertoe bij dat de juiste hulp, op de juiste plaats, door de juiste zorgprofessionals wordt geleverd. Het kwaliteitsstatuut van Arkin is opgesteld op basis van landelijke richtlijn van het Zorginstituut Nederland. Je kunt het kwaliteitsstatuut van Arkin hier bekijken.

Regelmatig resultaten meten

We willen graag weten wat je doelen zijn en of onze behandeling helpt. Dat onderzoeken we op verschillende momenten in het behandeltraject. We doen dat met vragenlijsten: de ROM (Routine Outcome Measurement). Samen met je behandelaar wordt het verloop van de behandeling regelmatig geëvalueerd en daarbij worden ook de uitkomsten van deze vragenlijsten gebruikt. Met de uitkomsten van deze vragenlijsten weten we of je doelen zijn bereikt en of de behandeling effectief is.

Horizontaal Toezicht

Per 1 januari 2023 zijn we overgestapt op Horizontaal Toezicht. Dit is een nieuwe manier van verantwoorden: in plaats van controle achteraf zorgt Horizontaal Toezicht voor een proces waarbij we knelpunten eerder kunnen signaleren, bespreken en oplossen. Arkin geeft hiermee de zorgverzekeraar en de cliënt meer zekerheid en vertrouwen in de gemaakte zorgkosten. Het betekent dat de juistheid en volledigheid van de registratie van onze zorg zoveel mogelijk op orde is.

HIC-keurmerk

HIC-keurmerk

HIC, of wel High & Intensive Care, is een model voor kortdurende klinische opname in de geestelijke gezondheidszorg. Het CCAF voert intercollegiale audits uit met modelgetrouwheidsschalen op het niveau van interventies, teams, organisaties en netwerken. De HIC afdelingen van Kliniek de Nieuwe Meer hebben het HIC-keurmerk. 

FACT-keurmerk

FACT-keurmerk

Flexible ACT (FACT) is een in Nederland ontwikkelde variant op ACT. FACT biedt behandeling en begeleiding aan alle mensen met een ernstige psychiatrische aandoening in een bepaalde wijk of regio. Het CCAF voert intercollegiale audits uit met modelgetrouwheidsschalen op het niveau van interventies, teams, organisaties en netwerken. Alle FACT-teams van Arkin hebben het FACT-keurmerk: Jellinek, Mentrum, Inforsa en Jeugd & Gezin.