Veelgestelde Vragen Over De Rekening Arkin

Veelgestelde vragen over de rekening

Op deze pagina vind je een overzicht van de veelgestelde vragen over de rekening.

Veelgestelde vragen over de rekening

Hoe zit het met de vergoeding door de zorgverzekeraar?

Je behandeling wordt alleen vergoed door je zorgverzekeraar als je een verwijzing hebt van een erkende verwijzer, bijvoorbeeld je huisarts. Een behandeling bij een onderdeel van Arkin wordt door alle zorgverzekeraars in Nederland vergoed. Indien je jouw vergoeding wilt navragen bij je zorgverzekeraar, dan staan we bij je zorgverzekeraar bekend onder de naam Arkin. De AGB-code van Arkin is 06290732.

Hoe zit het met eigen risico?

Volwassenen vanaf 18 jaar hebben een verplicht eigen risico bij hun zorgverzekering. Het wettelijk verplichte eigen risico is momenteel 385 euro. Dit betekent dat je de eerste 385 euro aan zorgkosten zelf betaalt. Het kan zijn dat je een hoger eigen risico hebt afgesproken met je zorgverzekeraar. Of dat je een zorgverzekering hebt afgesloten waarbij de kosten van sommige zorgverleners niet of niet volledig worden vergoed. Raadpleeg hiervoor je zorgverzekeraar.

Heeft mijn zorgverzekering in 2024 een contract met Arkin?

Bekijk hier wat de status is van de afspraken die Arkin met zorgverzekeraars heeft voor 2024. Heb je vragen hierover? Neem dan contact op met je eigen zorgverzekeraar.

Waarom staat er stichting Arkin op de declaratie van de zorgverzekeraar?

Stichting Arkin is de overkoepelende naam van onze organisatie en bestaat uit de volgende specialismen: Arkin Jeugd & Gezin, Arkin Ouderen, Inforsa, Jellinek, Mentrum, Novarum, NPI, PuntP, Roads, Sinai Centrum en Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam.

Wordt de zorg van Arkin vergoed?

De zorg die Stichting Arkin levert, wordt vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering. Het jaarlijks eigen risico wordt door de zorgverzekering wel bij jou in rekening gebracht. In de regel zullen de kosten van het intakegesprek het eigen risico grotendeels of geheel overschrijden. Vragen over jouw eigen risico kunnen worden beantwoord door je eigen zorgverzekeraar. Neem hierover contact op met hen. Wij zijn bij alle zorgverzekeraars bekend onder AGB-code 06290732. Dit is de code van Stichting Arkin, de organisatie waar al onze specialismen onder vallen.

Hoe weet ik of ik eigen risico moet betalen?

Of je naar aanleiding van je behandeling in de ggz ook eigen risico moet betalen, hangt van verschillende dingen af:

Andere zorgkosten gehad in hetzelfde jaar?
Heb je in hetzelfde jaar ergens anders zorgkosten gehad die onderdeel waren van de basisverzekering? Bijvoorbeeld medicijnen of een behandeling in het ziekenhuis? Dan kan het zijn dat je toen je eigen risico al hebt betaald of een deel hiervan.

Heb je een hoger vrijwillig eigen risico?
Heb je bij het afsluiten van je verzekering gekozen voor een vrijwillig eigen risico? Dan is het eigenrisicobedrag bij jou hoger. Het wettelijk eigen risico van dit jaar bedraagt 385 euro. Het maximum eigen risico is 885 euro (500 euro boven op het verplichte eigen risico). Als je koos voor een hoger eigen risico betaal je een groter deel van je zorgkosten zelf.

Wordt mijn eigen risico aangesproken als ik een intakegesprek en/of behandeling krijg bij Arkin?

Ja, het eigen risico wordt aangesproken. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het afgesproken eigen risico en of er al een gedeelte of het hele bedrag van het eigen risico is verbruikt.

Ik heb alleen een intake gehad, mijn behandeling is niet gestart. Waarom moet ik toch mijn eigen risico betalen?

De declaratie is afhankelijk van beroepscategorie, aantal, soort en duur van de geregistreerde consulten. Dat er na de intake geen behandeling tot stand is gekomen kan voorkomen. Wij moeten de bestede tijd echter wel in rekening brengen en de consulten declareren bij jouw zorgverzekeraar.

Kan ik een vraag stellen over de declaratie van een familielid (zoon, dochter, partner)?

In verband met de privacywetgeving (AVG) mogen wij geen informatie verstrekken zonder toestemming van de cliënt (>12 jaar). Met toestemming van de cliënt kunnen wij deze informatie wel verstrekken.

Ik ben door de politie/het ziekenhuis/huisarts naar de crisisdienst van Arkin verwezen. Krijg ik hiervoor een rekening?

Ja, voor het verlenen van crisiszorg wordt het eigen risico aangesproken. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het afgesproken eigen risico en of er al een gedeelte of het hele bedrag van het eigen risico is verbruikt. Dit geldt ook als je alleen een consult hebt gehad bij de crisisdienst, zonder vervolgbehandeling bij Arkin.

Wat kost mijn intake en/of behandeling bij Arkin?

Het is niet mogelijk om van tevoren te zeggen wat een behandeling gaat kosten. De rekening is afhankelijk van beroepscategorie, aantal, soort en duur van de geregistreerde consulten. Het is meestal niet mogelijk om precies te voorspellen hoeveel consulten nodig zullen zijn voor een volledige behandeling.

Een declaratie wordt ingediend op basis van de ontvangen consulten en kan daarnaast ook de tarieven bevatten voor opnamedagen of toeslagen voor specialistische interventies.

Dit alles kan consequenties hebben voor jouw eigen risico. Mocht je vragen hebben over je eigen risico en de hoogte ervan, neem dan contact op met je verzekeraar.

De (maximum)tarieven voor o.a. behandeling en verblijfsdagen zijn te vinden op de website van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit).

Ik kan de rekening niet betalen: wat moet ik nu doen?

Als je meer wil weten over je eigen risico, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Je zorgverzekeraar kan bijvoorbeeld inzien hoe hoog je eigen risico is en hoeveel je al hebt gebruikt. Samen met de zorgverzekeraar kan gekeken worden naar een betalingsregeling (bijvoorbeeld betaling in termijnen).

Waarom wordt niet het precieze aantal minuten gedeclareerd dat daadwerkelijk is besteed aan mijn behandeling?

Het Zorgprestatiemodel gaat uit van het principe: ‘planning is realisatie’. Dit betekent dat de behandeltijd die jij op de rekening ziet staan, de geplande tijd is en niet per se de daadwerkelijke duur van het consult. Alleen als het verschil tussen de geplande behandeltijd en de daadwerkelijke behandelduur meer is dan 15 minuten wordt dit aangepast.

Wilt je een andere vraag stellen over de vergoedingen?

Heb je een andere vraag dan kun je die mailen naar klachtenfacturatie@arkin.nl. Dan graag je volledige gegevens vermelden, zoals naam en geboortedatum.

Voor problemen met je zorgverzekeraar over bijvoorbeeld vergoedingen kun je je wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).