Jasperina over het Warm Welkom

Sinds begin november krijgen cliënten die naar Arkin worden verwezen toegang tot de digitale omgeving Karify en daarmee een digitaal warm welkom. Jasperina, medewerker relatiebeheer bij Centrale Aanmelding Arkin (CAA), vertelt er meer over.  

Wie ben je en wat doe je bij Arkin?

“Ik ben Jasperina en werk als medewerker relatiebeheer bij Centrale Aanmelding Arkin (CAA). Dit team is zes jaar geleden opgezet om de relatie met cliënten en verwijzers te verbeteren en om één aanspreekpunt voor ze te zijn. Ik houd me hier onder meer bezig met het monitoren van de verwijzingen, feeling houden met onze verwijzers en het ondersteunen van ons team van zo’n dertig collega’s.

En je zorgt voor een warm welkom, wat is dat? 

“Warm Welkom kun je zien als de digitale voordeur van Arkin. In de tijd tussen de verwijzing en de intake kunnen cliënten hier meer leren over het intakeproces. Zo krijgen ze informatie over bijvoorbeeld de beoordeling van de aanvraag door de CAA, de wachttijden, de kosten en hoe je je kunt voorbereiden op de intake. Daarnaast kunnen ze hier alvast online zelfhulpmodules volgen. Denk hierbij aan stoppen met roken, gezond eten of beter slapen.”    

Waarom is dit zo belangrijk?

“Eigenlijk hebben wij al jaren de wens om iets te kunnen bieden aan cliënten die moeten wachten op een intake. In deze periode bellen ze namelijk vaak naar CAA met vragen, zeker als er lange wachttijden zijn. Ik ben erg blij dat we nu in de aanmeldfase al iets kunnen betekenen voor onze cliënten.” 

Waar bestaat het Warm Welkom uit? 

“We kunnen cliënten die wachten op een intake nu bijvoorbeeld online zelfhulpmodules aanbieden. Dan kunnen ze alvast werken aan bijvoorbeeld stoppen met roken, wat het herstel kan bevorderen. Ook kunnen we ze, indien relevant, attent maken op bijvoorbeeld de mogelijkheid van dagbesteding via Roads. In het kort biedt Warm Welkom een totaaloverzicht van alle informatie en zorg die we beschikbaar hebben voor cliënten tijdens de aanmeldfase. Na de intake neemt het specialisme vervolgens het contact met de cliënt over. Het is de bedoeling dat ze daar ook een Warm Welkom krijgen, specifiek voor het specialisme. Daaraan wordt gewerkt.”