Veelgestelde vragen PGO

Wat is een PGO?

Een persoonlijke gezondheidsomgeving, ofwel PGO, is een app of website. Hierop kun je je gezondheidsgegevens van verschillende zorgverleners heel handig bij elkaar op één plek bewaren en bekijken. Dus van de huisarts, medisch specialist en fysiotherapeut als deze zijn aangesloten. Vanaf januari 2022 kan dit ook van het Arkin-specialisme waar je in behandeling bent.

Welke onderdelen van mijn zorgdossier zie ik in een PGO?

In een PGO vind je de gegevens van je behandelaren, klachten en diagnoses, middelengebruik en laboratoriumuitslagen (bijvoorbeeld bloeduitslagen). Correspondentie van de behandelaren met zorgverleners buiten Arkin en medicatie zijn vanaf het voorjaar 2022 zichtbaar. Vragen over deze gegevens bespreek je met je behandelaar.

Heeft Arkin een eigen PGO?

Nee, Arkin heeft geen eigen PGO. Wel heeft Arkin een cliëntportaal voor cliënten met een Karify-account. Karify is de digitale omgeving van Arkin die ook wordt gebruikt voor (gedeeltelijke) digitale zorg. Lees de vraag over het verschil tussen een PGO en cliëntportaal hieronder voor meer informatie.

Welke PGO’s zijn er?

Er zijn veel verschillende PGO-aanbieders. Op dit moment zijn er vijf PGO’s geschikt om gegevens van een ggz-instelling te bekijken. Dat zijn Ividio, MijnPGO, Gezondheidsmeter, Drimpy en Quli. We hebben gezien dat alle gegevens met name goed doorkomen in Quli en Drimpy. Je bepaalt zelf welk PGO je kiest. Op de website van pgo.nl staat hulp voor het kiezen van een PGO.

Wat moet ik doen als ik een PGO heb gekozen?

Met behulp van je DigiD maak je een account aan bij de PGO naar keuze. Vervolgens haal je je gegevens van Arkin op. In elk PGO is het mogelijk om te zoeken op naam van de zorgaanbieder. Hoe dit er precies uitziet, verschilt per PGO, maar in de regel gaat dit als volgt: je zoekt op ‘Arkin’ en klikt vervolgens op ‘gegevens ophalen’. Je ziet dan vanzelf de gegevens van het specialisme van Arkin waar je in behandeling bent.

Let op: Arkin staat geregistreerd met de plaatsnaam Amsterdam. Vervolgens klik je op ‘gegevens ophalen’ en selecteer je ‘Basisgegevens’. Je ziet dan vanzelf de gegevens van het specialisme van Arkin waar je in behandeling bent.

Wat is het voordeel van het gebruik van een PGO?

Bij een PGO bewaar je je gezondheidsgegevens van verschillende zorgverleners heel handig bij elkaar op één plek. Hierdoor heb je meer inzicht in je gezondheid, aandoening en behandeling en daarmee een belangrijkere rol in het eigen zorgproces.

Waarom zijn gegevens van Arkin zichtbaar in een PGO?

Dat doen we omdat we vinden dat het cliënten kan helpen meer regie te nemen over hun gezondheid en behandeling.

Kan ik er ook voor kiezen om mijn gegevens niet te delen met een PGO?

Ja, dat kan. Zolang je geen account aanmaakt en geen gegevens van Arkin ophaalt, zullen wij je gegevens ook niet delen. Dat betekent dus dat je zelf bepaalt of en wanneer je gegevens wilt inzien in een PGO.

Kan ik de gegevens in de PGO delen met mijn naasten?

Ja, als je wilt kun je deze gegevens zelf delen met een andere zorgverlener of een naaste. Je bepaalt zelf welke informatie je deelt en met wie.

Is het gebruik van een PGO veilig?

Zeker. Arkin voldoet aan strenge afspraken om gegevens veilig te kunnen uitwisselen. Omdat je gezondheidsgegevens privacygevoelig zijn, haal je je gegevens na inloggen in de PGO op met DigiD.

Wat is het verschil tussen een PGO en een cliëntportaal?

Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) biedt toegang tot medische gegevens van verschillende zorgverleners, van huisartsen tot ziekenhuizen als ze aangesloten zijn, en nu dus ook van Arkin. Het cliëntportaal is de beveiligde online omgeving van Arkin, waarin een cliënt inzage heeft in de eigen medische gegevens die in het informatiesysteem van Arkin staan. Binnen Arkin gebruiken we hiervoor het programma Karify. Dit filmpje legt het verschil tussen een PGO en cliëntportaal heel helder uit.

Kan ik ergens meer informatie vinden over PGO’s?

Op de website pgo.nl vind je verschillende informatieve filmpjes en krijg je hulp bij het kiezen van een PGO.

Waarom kan ik mijn specialisme niet vinden?

Alle specialismen die onder Arkin vallen staan geregistreerd onder Arkin met de plaatsnaam Amsterdam. Dus ook als je in behandeling bent bij Jellinek, Inforsa, Mentrum, Novarum, NPI, PuntP, Roads of Sinai Centrum, of in een andere plaats dan Amsterdam, voer je Arkin in. Vervolgens klik je op ‘gegevens ophalen’ en selecteer je ‘Basisgegevens’. Je ziet dan vanzelf de gegevens van het specialisme van Arkin waar je in behandeling bent.

Waarom kan ik Arkin niet vinden?

Arkin staat geregistreerd onder de plaatsnaam Amsterdam. Als je bijvoorbeeld zoekt op Arkin Amersfoort komen er geen gegevens beschikbaar. Kies daarom voor Arkin Amsterdam en kies bij gegevens ophalen voor de locatie waar jij in behandeling bent.

Waarom zie ik niets bij medicatiegegevens?

Medicatiegegevens zijn vanaf eind januari 2022 beschikbaar.

Ik heb andere vragen over PGO.

De Helpdesk Digitale Zorg kan je helpen met vragen over PGO’s en met technische vragen. Kijk op helpdeskdigitalezorg.nl of bel met 085 130 4575. Ook de website pgo.nl is heel informatief.

Ik heb vragen over de inhoud van mijn dossier.

Bespreek dit met je behandelaar.