Veelgestelde vragen cliëntportaal

Wat is een cliëntportaal?

Een cliëntportaal is een beveiligde online omgeving waarin een cliënt inzage heeft in de eigen medische gegevens die in het informatiesysteem van Arkin staan. Het gaat hierbij in eerste instantie om de uitslagen van ingevulde vragenlijsten (ROM-uitslagen) en het behandelplan (vanaf het tweede kwartaal 2022). Mogelijk volgen op termijn nog andere dossieronderdelen. Binnen nagenoeg alle specialismen van Arkin gebruiken we hiervoor het programma Karify. Uitzonderingen zijn Roads en Jeugd & Gezin. 

Wie kan gebruikmaken van het cliëntportaal?

Alle cliënten met een Karify-account. Nieuwe cliënten krijgen automatisch een uitnodiging voor Karify en hebben vanaf 1 maart 2022 dus ook toegang tot het cliëntportaal. Bestaande cliënten die al een Karify-account hebben, kunnen vanaf die tijd onder de ingang ‘Mijn dossier’ ook dossieronderdelen zien die vanaf 1 maart 2022 worden ingevoerd. Dossieronderdelen van voor die tijd zijn dus niet zichtbaar.

Waar vind ik het cliëntportaal in Karify?

In de linker kolom onder ‘Mijn dossier’: 

Wat zie ik in het cliëntportaal?

De gegevens die je in het cliëntportaal kunt zien zijn:

  • Uitslagen van vragenlijsten (ofwel ROM-uitslagen) – vanaf 1 maart 2022
  • Behandelplan – vanaf het tweede kwartaal 2022

Mogelijk volgen op termijn nog andere dossieronderdelen. 
Let op: de gegevens worden niet met terugwerkende kracht gedeeld, dus vanaf de aangegeven datum.

Krijg ik een melding van nieuwe gegevens of een wijziging in het cliëntportaal?

Als je dat wilt, kun je instellen in Karify dat je een bericht krijgt als er een nieuw bestand (dossieronderdeel) is toegevoegd. In dat bericht kun je niet zien welke wijzigingen er zijn ten opzichte van eerdere versies.

Waar vind ik meer informatie over Karify?

Kijk voor meer informatie over Karify op de website. 

Is het gebruik van het cliëntportaal veilig?

Zeker. Arkin voldoet aan strenge afspraken om gegevens veilig te kunnen uitwisselen. Omdat je in het portaal gevoelige gegevens kunt zien, raden wij je aan om altijd uit te loggen en je scherm af te sluiten als je klaar bent met het bekijken van je gegevens. Vooral als je hebt ingelogd op een (openbare) computer die niet van jou is.

Wat is het voordeel van het gebruik van het cliëntportaal?

Door inzage in je dossier heb je meer inzicht in je gezondheid, aandoening en behandeling en daarmee een belangrijkere rol in je eigen zorgproces.

Wat is het verschil tussen een PGO en een cliëntportaal?

Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) biedt toegang tot medische gegevens van verschillende zorgverleners, van huisartsen tot ziekenhuizen en nu dus ook Arkin, als ze aangesloten zijn. Het cliëntportaal is de beveiligde online omgeving van Arkin, waarin een cliënt inzage heeft in de eigen medische gegevens die in het informatiesysteem van Arkin staan. Binnen Arkin gebruiken we hiervoor het programma Karify. Dit filmpje legt het verschil tussen een PGO en cliëntportaal heel helder uit. 

Ik zie geen gegevens.

Dit kan meerdere redenen hebben. Wij raden je aan om in eerste instantie goed te controleren of je geboortedatum in Karify goed staat ingevuld. Ook kun je het bespreken met je behandelaar. Diegene kan kijken of er wel gegevens worden gedeeld en zo nodig contact leggen met de technische afdeling van Arkin.

Ik ben het niet eens met de gegevens die ik zie.

Als je het niet eens bent met de gegevens in je dossier, dan kun je dit bespreken met je behandelaar.